»Špecialna pedagogika a pedagogika osôb s poruchami učenia-poradenstvo

Bakalársky študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 2 roky
Garant prof.  PaedDr. Jana Duchovičová, PhD.
Získaný titul magister (Mgr.)
Nadväzujúce programy   -
Pracovisko Katedra pedagogiky
Charakteristika programu  Absolvent študijného programu je schopný vykonávať odborné činnosti v rámci špeciálnopedagogickej prevencie, diagnostiky, individuálneho, skupinového alebo hromadného poradenstva a intervencie u detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo rizikovým vývinom v oblasti učenia a správania. Dokáže poskytovať špeciálnopedagogické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom detí alebo žiakov a pedagogickým zamestnancom škôl. Je schopný pracovať v odbornom tíme a podieľať sa na komplexnej starostlivosti a rehabilitácie o jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením. V spolupráci s MŠ, ZŠ, komunitnými a poradenskými centrami dokáže realizovať a vyhodnocovať depistážne, screeningové vyšetrenia u detí predškolského veku a následne vypracovať odporúčania k zabezpečovaniu komplexných stimulačných programov. 
Absolvent pozná a dokáže aplikovať špeciálnopedagogické diagnostické a intervenčné poradenské programy najmä v inkluzívnych podmienkach školského systému. Absolvent dokáže uplatňovať svoje zručnosti a kompetencie aj v podmienkach zariadení sociálnych služieb a poradenských zariadeniach poskytujúce včasnú intervenciu a starostlivosť. 
Absolvent pozná organizačné zázemie príslušných škôl, špeciálnych výchovných zariadení, školských poradenských centier, špeciálnych výchovných inštitúcií a
Uplatnenie absolventov Ďalej sa môže uplatniť ako špeciálny pedagóg - vychovávateľ vo výchovno-vzdelávacích školských zariadeniach aj v neziskových organizáciách, ktoré zabezpečujú prácu s deťmi a mládežou so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, a to v oblasti neformálnej edukácie. Absolvent môže byť riadiacim pracovníkom výchovno-vzdelávacích školských zariadení, pedagóg – odborník vo sfére štátnej správy, pedagóg – odborný pracovník vo sfére edukačného výskumu (Metodické centrá, Štátny pedagogický ústav, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie a pod.).
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský

»Špeciálna pedagogika a pedagogika osôb s poruchami učenia-poradenstvo

Bakalársky študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia externá
Dĺžka štúdia 3 roky
Garant Prof.  PaedDr. Jana Duchovičová, PhD.
Získaný titul Magister (Mgr.)
Nadväzujúce programy   -
Pracovisko Katedra pedagogiky
Charakteristika programu

Absolvent študijného programu je schopný vykonávať odborné činnosti v rámci špeciálnopedagogickej prevencie, diagnostiky, individuálneho, skupinového alebo hromadného poradenstva a intervencie u detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo rizikovým vývinom v oblasti učenia a správania. Dokáže poskytovať špeciálnopedagogické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom detí alebo žiakov a pedagogickým zamestnancom škôl. Je schopný pracovať v odbornom tíme a podieľať sa na komplexnej starostlivosti a rehabilitácie o jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením. V spolupráci s MŠ, ZŠ, komunitnými a poradenskými centrami dokáže realizovať a vyhodnocovať depistážne, screeningové vyšetrenia u detí predškolského veku a následne vypracovať odporúčania k zabezpečovaniu komplexných stimulačných programov.
Absolvent pozná a dokáže aplikovať špeciálnopedagogické diagnostické a intervenčné poradenské programy najmä v inkluzívnych podmienkach školského systému. Absolvent dokáže uplatňovať svoje zručnosti a kompetencie aj v podmienkach zariadení sociálnych služieb a poradenských zariadeniach poskytujúce včasnú intervenciu a starostlivosť.
Absolvent pozná organizačné zázemie príslušných škôl, špeciálnych výchovných zariadení, školských poradenských centier, špeciálnych výchovných inštitúcií a organizácií a je schopný pristúpiť k evalvácii kvality a riadenia týchto inštitúcií. 

Uplatnenie absolventov Ďalej sa môže uplatniť ako špeciálny pedagóg - vychovávateľ vo výchovno-vzdelávacích školských zariadeniach aj v neziskových organizáciách, ktoré zabezpečujú prácu s deťmi a mládežou so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, a to v oblasti neformálnej edukácie. Absolvent môže byť riadiacim pracovníkom výchovno-vzdelávacích školských zariadení, pedagóg – odborník vo sfére štátnej správy, pedagóg – odborný pracovník vo sfére edukačného výskumu (Metodické centrá, Štátny pedagogický ústav, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie a pod.).
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský

»Pedagogika a vychovávateľstvo

Magisterský študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia externá
Dĺžka štúdia 3 roky
Garant prof. PhDr. Gabriela Petrová, CSc.
Získaný titul magister (Mgr.)
Nadväzujúce programy  doktorandský študijný program Pedagogika
Pracovisko Katedra pedagogiky
Charakteristika programu Absolvent má vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, pozná pedagogické, psychologické, biologické, filozofické a sociologické podmienky výchovy. Pozná  a dokáže aplikovať pedagogické a didaktické programy príslušných výchovných inštitúcií a v záujmovom vzdelávaní detí a mládeže. Dokáže sa vlastnou výskumnou činnosťou podieľať na rozvíjaní pedagogického výskumu z tejto oblasti. Absolvent pozná organizačné zázemie príslušných výchovných zariadení, inštitúcií a organizácií a je schopný pristúpiť k evaluácii kvality a riadenia týchto inštitúcií, je schopný sledovať nové poznatky z oblasti odborno-pedagogickej aj výskumnej sféry, a tak reagovať pružne na rozvíjajúce sa disciplíny svojho odboru aj príbuzných odborov.
Ako vychovávateľ a pedagóg voľného času detailne ovláda problematiku výchovy detí a mládeže a súčasne dokáže adekvátne pristupovať k riešeniu problémov, ktoré vyplývajú z edukačnej reality, dokáže zostaviť individuálne výchovné programy rešpektujúce špecifické výchovné postupy. Ako pedagóg – odborný pracovník vo sfére štátnej správy – ovláda školskú legislatívu a základy menežmentu školských zariadení. Je zorientovaný v rezorte fungovania mimovládnych organizácií. Ako pedagóg - odborný pracovník vo sfére edukačného výskumu – dokáže projektovať, realizovať a vyhodnotiť pedagogický výskum a navrhnúť implementáciu výsledkov výskumu do edukačnej praxe. Ako výchovný poradca je zorientovaný v problematike poradenstva a kompetentný poskytnúť konzultácie rodičom a učiteľom, tiež z oblastí vyplývajúcich z vývinových špecifík detí a mládeže.
Uplatnenie absolventov Absolvent je kvalifikovaný pre výkon profesie vychovávateľa vo výchovno-vzdelávacích školských zariadeniach a v organizáciách a inštitúciách (kultúrno-osvetové inštitúcie, neziskové organizácie) zameraných na záujmové neformálne vzdelávanie detí a mládeže.
Absolvent sa môže uplatniť ako vychovávateľ, pedagóg voľného času, alebo animátor vo výchovno-vzdelávacích  školských zariadeniach aj v neziskových organizáciách, ktoré zabezpečujú prácu s deťmi a mládežou v oblasti neformálnej edukácie. Absolvent môže byť riadiacim pracovníkom výchovno-vzdelávacích školských zariadení, pedagóg – odborník vo sfére štátnej správy, pedagóg – odborný pracovník vo sfére edukačného výskumu, výchovný poradca, sociálny pedagóg/vychovávateľ v sociálno-edukačných zariadeniach.
Odporúčaný študijný plán Sprievodca štúdiom
Jazyk výučby slovenský

»Pedagogika hudobného a hudobno-dramatického umenia

Doktorandský študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 3 roky
Garant prof. PhDr. Eva Szórádová, CSc.
Získaný titul philosophiae doctor (PhD.)
Nadväzujúce programy  - - -
Pracovisko Katedra hudby
Charakteristika programu Absolvent nadobudol kompetencie pre vedeckú prácu v oblasti vymedzenej programom Pedagogika hudobného a hudobno-dramatického umenia; je schopný organizovať a viesť edukačný proces a metodicky usmerňovať realizáciu nových poznatkov v hudobno-vzdelávacej praxi, podieľať sa na riadiacej činnosti v oblasti hudobnej kultúry a osvetovej praxi, prezentovať trendy slovenskej hudobnej a umeleckej výchovy na Slovensku a v zahraničí a podieľať sa na riešení otázok organizácie hudobného školstva. Absolvent je pripravený na samostatnú tvorivú vedecko-výskumnú, pedagogickú a metodickú prácu  interdisciplinárneho charakteru. Disponuje prehĺbenými znalosťami v hudobno-pedagogickej, hudobno-sociologickej a hudobno-psychologickej oblasti, s dôrazom na hudobnú tvorbu, interpretáciu a recepciu hudby. Je spôsobilý samostatne a zodpovedne viesť hudobné vzdelávanie a hudobno-vzdelávacie kurzy zamerané na didaktiku hudobného a hudobno-dramatického umenia pre rôzne cieľové skupiny, vrátane kurzov ďalšieho vzdelávania. Je spôsobilý viesť výchovno-vzdelávacie aktivity rôzneho charakteru, ako sú prednášky, semináre, cvičenia, pedagogickú prax pre študentov učiteľstva na vysokých školách. Samostatne vie identifikovať, analyzovať a riešiť náročné odborovo-didaktické problémy empirického a konceptuálneho charakteru.
Uplatnenie absolventov Absolvent je spôsobilý pôsobiť vo vedeckých ústavoch, na vysokých školách, vzdelávacích a výskumných pracoviskách, metodických centrách, pedagogických ústavoch, umeleckých inštitúciách, v riadiacej činnosti kultúrnych a osvetových stredísk a na rôznych oddeleniach a úrovniach v oblasti hudobnej kultúry.
Absolvent sa môže uplatniť ako vysokoškolský učiteľ odborovej didaktiky, resp. predmetu súvisiaceho s odborom učiteľstvo hudobného a hudobno-dramatického umenia; ako výskumný a metodický pracovník v odborovej didaktike pre rezortné výskumné a metodické pracoviská, koncepčno-programový a riadiaci pracovník štátnej správy v školstve a kultúrno-osvetových inštitúciách.
Odporúčaný študijný plán Sprievodca štúdiom
Jazyk výučby slovenský

»Pedagogika hudobného a hudobno-dramatického umenia

Doktorandský študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia externá
Dĺžka štúdia 4 roky
Garant prof. PhDr. Eva Szórádová, CSc.
Získaný titul philosophiae doctor (PhD.)
Nadväzujúce programy  - - -
Pracovisko Katedra hudby
Charakteristika programu Absolvent nadobudol kompetencie pre vedeckú prácu v oblasti vymedzenej programom Pedagogika hudobného a hudobno-dramatického umenia; je schopný organizovať a viesť edukačný proces a metodicky usmerňovať realizáciu nových poznatkov v hudobno-vzdelávacej praxi, podieľať sa na riadiacej činnosti v oblasti hudobnej kultúry a osvetovej praxi, prezentovať trendy slovenskej hudobnej a umeleckej výchovy na Slovensku a v zahraničí a podieľať sa na riešení otázok organizácie hudobného školstva. Absolvent je pripravený na samostatnú tvorivú vedecko-výskumnú, pedagogickú a metodickú prácu  interdisciplinárneho charakteru. Disponuje prehĺbenými znalosťami v hudobno-pedagogickej, hudobno-sociologickej a hudobno-psychologickej oblasti, s dôrazom na hudobnú tvorbu, interpretáciu a recepciu hudby. Je spôsobilý samostatne a zodpovedne viesť hudobné vzdelávanie a hudobno-vzdelávacie kurzy zamerané na didaktiku hudobného a hudobno-dramatického umenia pre rôzne cieľové skupiny, vrátane kurzov ďalšieho vzdelávania. Je spôsobilý viesť výchovno-vzdelávacie aktivity rôzneho charakteru, ako sú prednášky, semináre, cvičenia, pedagogickú prax pre študentov učiteľstva na vysokých školách. Samostatne vie identifikovať, analyzovať a riešiť náročné odborovo-didaktické problémy empirického a konceptuálneho charakteru.
Uplatnenie absolventov Absolvent je spôsobilý pôsobiť vo vedeckých ústavoch, na vysokých školách, vzdelávacích a výskumných pracoviskách, metodických centrách, pedagogických ústavoch, umeleckých inštitúciách, v riadiacej činnosti kultúrnych a osvetových stredísk a na rôznych oddeleniach a úrovniach v oblasti hudobnej kultúry.
Absolvent sa môže uplatniť ako vysokoškolský učiteľ odborovej didaktiky, resp. predmetu súvisiaceho s odborom učiteľstvo hudobného a hudobno-dramatického umenia; ako výskumný a metodický pracovník v odborovej didaktike pre rezortné výskumné a metodické pracoviská, koncepčno-programový a riadiaci pracovník štátnej správy v školstve a kultúrno-osvetových inštitúciách.
Odporúčaný študijný plán Sprievodca štúdiom
Jazyk výučby slovenský

»Predškolská a elementárna pedagogika

Bakalársky študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 3 roky
Osoba zodpovedná za ŠP prof. PhDr. Viera Kurincová, CSc.
Získaný titul bakalár (Bc.)
Nadväzujúce programy  magisterský študijný program Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie
Pracovisko Katedra pedagogiky
Charakteristika programu Absolvent pozná a chápe koncept socializačného a výchovného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach, ovláda psychologickú interpretáciu vývinu a výchovy detí, pozná princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia pre deti príslušných vekových kategórií, pozná aktuálnu školskú legislatívu a v jej zmysle realizuje edukačnú činnosť. Vie organizovať a riadiť pedagogický proces na úrovni predškolskej triedy a v skupinách detí mladšieho školského veku, je spôsobilý metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy, ako aj navrhovať a realizovať špecifické programy pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania, je schopný na odbornej úrovni komunikovať svoje pedagogické poznanie v príslušnej profesijnej komunite a spolupracovať s edukačnými partnermi, včítane rodičov žiakov.
Uplatnenie absolventov Absolvent programu sa môže v praxi uplatniť ako učiteľ v materskej škole, asistent učiteľa na 1. stupni ZŠ,  ako odborný pedagogický  pracovník (vychovávateľ) v zariadeniach pre deti v predškolskom a mladšom školskom veku (najmä školské kluby a centrá voľného času).
Je pripravený realizovať výchovné a vzdelávacie programy v konkrétnych skupinách detí, viesť detské skupiny vo vzťahu k pedagogickým zámerom príslušných inštitúcií a organizácií. Má vedomosti a zručnosti, ktoré mu uľahčujú spoluprácu s učiteľmi, ďalšími odborníkmi a rodičmi školákov.
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský

»Predškolská a elementárna pedagogika

Bakalársky študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia externá
Dĺžka štúdia podľa zákona (3 roky)
Osoba zodpovedná za ŠP prof. PhDr. Viera Kurincová, CSc.
Získaný titul bakalár (Bc.)
Nadväzujúce programy  magisterský študijný program Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie
Pracovisko Katedra pedagogiky
Charakteristika programu Absolvent pozná a chápe koncept socializačného a výchovného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach, ovláda psychologickú interpretáciu vývinu a výchovy detí, pozná princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia pre deti príslušných vekových kategórií, pozná aktuálnu školskú legislatívu a v jej zmysle realizuje edukačnú činnosť. Vie organizovať a riadiť pedagogický proces na úrovni predškolskej triedy a v skupinách detí mladšieho školského veku, je spôsobilý metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy, ako aj navrhovať a realizovať špecifické programy pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania, je schopný na odbornej úrovni komunikovať svoje pedagogické poznanie v príslušnej profesijnej komunite a spolupracovať s edukačnými partnermi, včítane rodičov žiakov.
Uplatnenie absolventov Absolvent programu sa môže v praxi uplatniť ako učiteľ v materskej škole, asistent učiteľa na 1. stupni ZŠ,  ako odborný pedagogický  pracovník (vychovávateľ) v zariadeniach pre deti v predškolskom a mladšom školskom veku (najmä školské kluby a centrá voľného času).
Je pripravený realizovať výchovné a vzdelávacie programy v konkrétnych skupinách detí, viesť detské skupiny vo vzťahu k pedagogickým zámerom príslušných inštitúcií a organizácií. Má vedomosti a zručnosti, ktoré mu uľahčujú spoluprácu s učiteľmi, ďalšími odborníkmi a rodičmi školákov.
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský

»Predškolská a elementárna pedagogika

Doktorandský študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 3 roky
Garant prof. PhDr. Viera Kurincová, CSc.
Získaný titul philosophiae doctor (PhD.)
Nadväzujúce programy  - - -
Pracovisko Katedra pedagogiky
Charakteristika programu Absolvent je spôsobilý vykonávať vedecko - výskumnú činnosť a projektovať koncepčné zámery ďalšieho rozvoja predškolskej
a elementárnej pedagogiky a edukácie. Je schopný zaujať interdisciplinárny prístup pri vymedzovaní teoretických východísk riešenia pedagogických tém a problémov, ktoré chápe v širokých filozofických, sociálnych a psychologických súvislostiach. Získané výsledky vedecko - výskumnej činnosti dokáže implementovať v podobe rôznych didaktických modelov a koncepčných návrhov do oblasti predprimárnej a primárnej edukácie i do oblasti ďalšieho vzdelávania učiteľov a pedagogických pracovníkov v materských školách a na 1. stupni základnej školy. 
Absolvent dokáže  tvorivo rozvíjať zákonitosti výchovy a vzdelávania, analyzovať súčasné a perspektívne úlohy edukačných vied a zaujímať k nim kritické stanovisko. Vie samostatne reflektovať odborovo-didaktickú prácu a kvalifikovane posudzovať jej kvalitu a efektívnosť. Ovláda  metodológiu vedeckého bádania a na jej základe je schopný vedecky skúmať systémové vzťahy medzi javmi edukačného procesu a tvorivo riešiť problémy edukačných a príbuzných vedných disciplín.
Uplatnenie absolventov Absolvent  sa môže uplatniť na univerzitných a iných vzdelávacích a výskumných pracoviskách ako pedagogický pracovník, ale aj ako vedecko-výskumný pracovník. Dokáže profesionálne vykonávať prácu vysokoškolského učiteľa, prácu v teoretickom i v aplikovanom výskume.
Odporúčaný študijný plán Sprievodca štúdiom
Jazyk výučby slovenský

»Predškolská a elementárna pedagogika

Doktorandský študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia externá
Dĺžka štúdia 4 roky
Garant prof. PhDr. Viera Kurincová, CSc.
Získaný titul philosophiae doctor (PhD.)
Nadväzujúce programy  - - -
Pracovisko Katedra pedagogiky
Charakteristika programu Absolvent je spôsobilý vykonávať vedecko - výskumnú činnosť a projektovať koncepčné zámery ďalšieho rozvoja predškolskej
a elementárnej pedagogiky a edukácie. Je schopný zaujať interdisciplinárny prístup pri vymedzovaní teoretických východísk riešenia pedagogických tém a problémov, ktoré chápe v širokých filozofických, sociálnych a psychologických súvislostiach. Získané výsledky vedecko - výskumnej činnosti dokáže implementovať v podobe rôznych didaktických modelov a koncepčných návrhov do oblasti predprimárnej a primárnej edukácie i do oblasti ďalšieho vzdelávania učiteľov a pedagogických pracovníkov v materských školách a na 1. stupni základnej školy. 
Absolvent dokáže  tvorivo rozvíjať zákonitosti výchovy a vzdelávania, analyzovať súčasné a perspektívne úlohy edukačných vied a zaujímať k nim kritické stanovisko. Vie samostatne reflektovať odborovo-didaktickú prácu a kvalifikovane posudzovať jej kvalitu a efektívnosť. Ovláda  metodológiu vedeckého bádania a na jej základe je schopný vedecky skúmať systémové vzťahy medzi javmi edukačného procesu a tvorivo riešiť problémy edukačných a príbuzných vedných disciplín.
Uplatnenie absolventov Absolvent  sa môže uplatniť na univerzitných a iných vzdelávacích a výskumných pracoviskách ako pedagogický pracovník, ale aj ako vedecko-výskumný pracovník. Dokáže profesionálne vykonávať prácu vysokoškolského učiteľa, prácu v teoretickom i v aplikovanom výskume.
Odporúčaný študijný plán Sprievodca štúdiom
Jazyk výučby slovenský

»Špecialna pedagogika a pedagogika osôb s poruchami učenia

Bakalársky študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 3 roky
Garant doc. PaedDr. Erik Žovinec, PhD.
Získaný titul bakalár (Bc.)
Nadväzujúce programy   -
Pracovisko Katedra pedagogiky
Charakteristika programu Absolvent má prehľad o základných špeciálnopedagogických disciplínach, ovláda odbornú terminológiu a rozumie systému starostlivosti o osoby so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Má vedomosti o využití týchto poznatkov pri analýze špeciálnopedagogických a pedagogických problémov, má poznatky o jednotlivých poruchách učenia a možnostiach ich ovplyvňovania a odstraňovania, o vývinových obdobiach, vývinových poruchách, postihnutiach a  poruchách osobnosti. Nadobudol základné vedomosti o výchove, vyučovaní, špeciálnej edukácii, reedukácii a poradenstve.  Osvojil si základné princípy tvorby špeciálnopedagogických diagnostických a  intervenčných metodík.  Absolvent ovláda a rozumie spôsobom osvojovania si gramotnosti v ranom a počiatočnom období škoľovania a pozná vzdelávacie štandardy a kurikulum špeciálnych aj bežných škôl podľa jednotlivých stupňov vzdelávania.
Uplatnenie absolventov Uplatnenie absolventov je reálne v rezorte školstva, ale aj v rezorte práce a sociálnych vecí a rodiny, resp. v rezorte zdravotníctva. Absolvent môže nadobudnuté kompetencie uplatniť vo svojej praktickej činnosti učiteľa v špeciálnych materských školách i v bežných materských školách s integrovanými deťmi vyžadujúcimi špeciálnopedagogickú starostlivosť. Môže sa uplatniť v školách a školských zariadeniach pri nemocniciach, ozdravovniach a liečebniach. Vo všeobecnosti ide o tie pracovné pozície, kde sa ako kvalifikačný predpoklad vyžaduje absolvovanie bakalárskeho stupňa vysokoškolského štúdia v odbore špeciálna pedagogika, najmä asistent učiteľa, vychovávateľ, učiteľka materskej školy (učiteľka pre preprimárne vzdelávanie) vo vzťahu k inštitúciám poskytujúcim výchovnú, vzdelávaciu, sociálnu alebo komplexnú starostlivosť pre postihnutých a narušených, resp. integrované (inkluzívne) formy edukácie. Konkretizácia pracovných pozícií závisí od aktuálnej rezortnej legislatívy.
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský