»Špecialna pedagogika a pedagogika osôb s poruchami učenia

Bakalársky študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia externá
Dĺžka štúdia 4 roky
Garant doc. PaedDr. Erik Žovinec, PhD.
Získaný titul bakalár (Bc.)
Nadväzujúce programy   -
Pracovisko Katedra pedagogiky
Charakteristika programu Absolvent má prehľad o základných špeciálnopedagogických disciplínach, ovláda odbornú terminológiu a rozumie systému starostlivosti o osoby so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Má vedomosti o využití týchto poznatkov pri analýze špeciálnopedagogických a pedagogických problémov, má poznatky o jednotlivých poruchách učenia a možnostiach ich ovplyvňovania a odstraňovania, o vývinových obdobiach, vývinových poruchách, postihnutiach a  poruchách osobnosti. Nadobudol základné vedomosti o výchove, vyučovaní, špeciálnej edukácii, reedukácii a poradenstve.  Osvojil si základné princípy tvorby špeciálnopedagogických diagnostických a  intervenčných metodík.  Absolvent ovláda a rozumie spôsobom osvojovania si gramotnosti v ranom a počiatočnom období škoľovania a pozná vzdelávacie štandardy a kurikulum špeciálnych aj bežných škôl podľa jednotlivých stupňov vzdelávania.
Uplatnenie absolventov Uplatnenie absolventov je reálne v rezorte školstva, ale aj v rezorte práce a sociálnych vecí a rodiny, resp. v rezorte zdravotníctva. Absolvent môže nadobudnuté kompetencie uplatniť vo svojej praktickej činnosti učiteľa v špeciálnych materských školách i v bežných materských školách s integrovanými deťmi vyžadujúcimi špeciálnopedagogickú starostlivosť. Môže sa uplatniť v školách a školských zariadeniach pri nemocniciach, ozdravovniach a liečebniach. Vo všeobecnosti ide o tie pracovné pozície, kde sa ako kvalifikačný predpoklad vyžaduje absolvovanie bakalárskeho stupňa vysokoškolského štúdia v odbore špeciálna pedagogika, najmä asistent učiteľa, vychovávateľ, učiteľka materskej školy (učiteľka pre preprimárne vzdelávanie) vo vzťahu k inštitúciám poskytujúcim výchovnú, vzdelávaciu, sociálnu alebo komplexnú starostlivosť pre postihnutých a narušených, resp. integrované (inkluzívne) formy edukácie. Konkretizácia pracovných pozícií závisí od aktuálnej rezortnej legislatívy.
Odporúčaný študijný plán Sprievodca štúdiom
Jazyk výučby slovenský

»Šport a rekreácia

Bakalársky študijný program
Študijný odbor Vedy o športe
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 3 roky
Osoba zodpovedná za ŠP doc. PaedDr. Nora Halmová, PhD
Získaný titul bakalár (Bc.)
Nadväzujúce programy  magisterský študijný program Šport a rekreácia
Pracovisko Katedra telesnej výchovy a športu
Charakteristika programu Absolvent je teoreticky a prakticky  pripravený odborník pre oblasť športu. Je schopný organizovať, riadiť a diagnostikovať telovýchovný proces a športovú činnosť diferencovane podľa veku, pohlavia, zdravotného stavu, druhu a úrovne športovej činnosti.
Absolvent ovláda poznatky zo športu, turizmu a rekreácie, čo mu dáva kompetenciu riešiť konkrétne otázky športu, špeciálne športu pre všetkých a športového turizmu, ako aj otázky hodnotnej rekreácie ľudí vo voľnom čase. Absolvent si osvojil zručnosti prípravy a organizovania spoločenských, kultúrnych, vzdelávacích a zábavných rekreačných podujatí v spojitosti s aktivitami a organizovanými podujatiami v krajinnom a urbanizovanom prostredí. Má potrebné pohybové zručnosti z vybraných športov, pozná fyziologické, didaktické a zdravotné zákonitosti pohybovej činnosti a športového výkonu.
Na základe svojich poznatkov a zručností môže samostatne alebo v tímoch tvoriť projekty rozvoja športu a rekreácie na úrovni miestnej správy a vyšších úrovní administratívy.
Uplatnenie absolventov Absolvent má uplatnenie vo verejných, súkromných, samosprávnych a spolkových športových zariadeniach, v oblasti cestovného ruchu, firemných, rekreačných, regeneračných a ďalších zariadeniach. Je pripravený riadiť aktivity športu, rekreácie a voľného času v mimoškolských formách na školách, v občianskych združeniach, cirkvách, súkromných organizáciách, odborových organizáciách, podnikoch, rodinách. Môže sa uplatniť v oblasti poskytovania športovo-rekreačných, zábavných, spoločenských, turistických služieb v turisticko-rekreačných strediskách, kúpeľoch, hoteloch, kluboch a iných komerčných firmách poskytujúcich služby voľného času na komerčnom princípe.
Odporúčaný študijný plán Sprievodca štúdiom
Jazyk výučby slovenský

»Šport a rekreácia

Magisterský študijný program
Študijný odbor Vedy o športe
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 2 roky
Osoba zodpovedná za ŠP prof. PaedDr. Jaromír Šimonek, PhD.
Získaný titul magister (Mgr.)
Nadväzujúce programy  doktorandský študijný program Športová edukológia
Pracovisko Katedra telesnej výchovy a športu
Charakteristika programu Absolvent je vysokoškolský graduovaný odborník v oblasti športu s možnosťou uplatnenia v celej škále organizácie, riadenia a realizácie telovýchovných a športových aktivít. Je schopný pôsobiť ako lektor pri ďalšom vzdelávaní odborníkov v športe, pri programovaní, riadení, diagnostikovaní a vyhodnocovaní športovej činnosti. Je schopný samostatne pripravovať, realizovať a kontrolovať účinnosť optimalizácie životného štýlu diferencovaných populačných skupín a jedincov zámernými intervenčnými programami. Tieto programy je schopný aplikovať do životného štýlu jedincov  a  ich pohybového režimu. Absolvent získal plne kompatibilné vzdelanie aj na kvalifikovanú prácu v krajinách EÚ.
Absolvent je schopný tvoriť a fungovať v systéme športovej rekreácie, pozná vzájomné väzby na manažment rekreácie a cestovný ruch v oblasti športu. Je odborníkom v oblasti riadenia, marketingu a plánovania rekreačných a športových aktivít vo verejnom, súkromnom a komerčnom sektore Absolvent využíva obsah rekreácie a spôsob jej realizácie prostredníctvom pohybu k pôsobeniu na životný štýl  a kvalitu života človeka (deti, mládež, študenti VŠ, seniori, osoby so zdravotný oslabením).
Uplatnenie absolventov Absolvent sa uplatní ako vedúci a riadiaci odborník pri organizovaní, realizácii a vyhodnocovaní športovej prípravy. Ako riadiaci pracovník v oblasti personálnych, informačno-komunikačných a ekonomických vzťahov v športových inštitúciách, ako odborník v oblasti regenerácie, výživy a zdravotnej prevencie v športe.
Absolvent je vysokoškolsky graduovaný, teoreticky a prakticky všestranne pripravený odborník pre oblasť športu. Je schopný organizovať, riadiť a diagnostikovať telovýchovný proces a športovú činnosť diferencovane podľa veku, pohlavia, zdravotného stavu, druhu a úrovne športovej činnosti. Absolvent má uplatnenie vo verejných, súkromných, samosprávnych a spolkových športových zariadeniach, v oblasti cestovného ruchu, firemných, rekreačných, regeneračných a ďalších zariadeniach.
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský

»Športová edukológia

Doktorandský študijný program
Študijný odbor Vedy o športe
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 3 roky
Osoba zodpovedná za ŠP prof. PaedDr. Jaromír Šimonek, PhD.
Získaný titul philosophiae doctor (PhD.)
Nadväzujúce programy  - - -
Pracovisko Katedra telesnej výchovy a športu
Charakteristika programu Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu edukácie v športe, metódy skúmania procesuálnej podstaty telovýchovného procesu na rozličných úrovniach školskej a mimoškolskej aktivity žiakov,  v športovej  príprave mládeže, v športe dospelých a zdravotne oslabených, vo výkonnostnom, vrcholovom športe a v športe pre všetkých. Je spôsobilý získavať ďalšie poznatky o súčasnom stave rozvoja študijného odboru, prispievať k rozširovaniu poznatkov vlastným vedeckým bádaním a samostatnou tvorivou činnosťou v oblasti športovej edukológie a tvorivo ich prezentovať v spoločenskej praxi. Dokonale pozná odbor športová edukológia a je schopný riadiť športový a telovýchovný proces na najvyššej úrovni.
Uplatnenie absolventov Absolvent sa uplatní ako odborník v športovej  príprave mládeže, v športe dospelých a zdravotne oslabených, vo výkonnostnom, vrcholovom športe a v športe pre všetkých. Je spôsobilý získavať ďalšie poznatky o súčasnom stave rozvoja študijného odboru, prispievať k rozširovaniu poznatkov vlastným vedeckým bádaním a samostatnou tvorivou činnosťou v oblasti športovej edukológie, tvorivo ich prezentovať v spoločenskej praxi a pri vysokoškolskom vzdelávaní. Je spôsobilý pracovať ako vysokoškolský pedagóg, alebo vedecký pracovník so schopnosťou samostatne  projektovať  a riešiť nové výskumné úlohy.
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský

»Športová edukológia

Doktorandský študijný program
Študijný odbor Vedy o športe
Forma štúdia externá
Dĺžka štúdia 4 roky
Osoba zodpovedná za ŠP prof. PaedDr. Jaromír Šimonek, PhD.
Získaný titul philosophiae doctor (PhD.)
Nadväzujúce programy  - - -
Pracovisko Katedra telesnej výchovy a športu
Charakteristika programu Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu edukácie v športe, metódy skúmania procesuálnej podstaty telovýchovného procesu na rozličných úrovniach školskej a mimoškolskej aktivity žiakov,  v športovej  príprave mládeže, v športe dospelých a zdravotne oslabených, vo výkonnostnom, vrcholovom športe a v športe pre všetkých. Je spôsobilý získavať ďalšie poznatky o súčasnom stave rozvoja študijného odboru, prispievať k rozširovaniu poznatkov vlastným vedeckým bádaním a samostatnou tvorivou činnosťou v oblasti športovej edukológie a tvorivo ich prezentovať v spoločenskej praxi. Dokonale pozná odbor športová edukológia a je schopný riadiť športový a telovýchovný proces na najvyššej úrovni.
Uplatnenie absolventov Absolvent sa uplatní ako odborník v športovej  príprave mládeže, v športe dospelých a zdravotne oslabených, vo výkonnostnom, vrcholovom športe a v športe pre všetkých. Je spôsobilý získavať ďalšie poznatky o súčasnom stave rozvoja študijného odboru, prispievať k rozširovaniu poznatkov vlastným vedeckým bádaním a samostatnou tvorivou činnosťou v oblasti športovej edukológie, tvorivo ich prezentovať v spoločenskej praxi a pri vysokoškolskom vzdelávaní. Je spôsobilý pracovať ako vysokoškolský pedagóg, alebo vedecký pracovník so schopnosťou samostatne  projektovať  a riešiť nové výskumné úlohy.
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský

»Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry

Bakalársky študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 3 roky
Osoba zodpovedná za ŠP prof. PaedDr. Zdena Kráľová, PhD.
Získaný titul bakalár (Bc.)
Nadväzujúce programy  magisterský študijný program Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry
Pracovisko Katedra anglického jazyka a kultúry
Charakteristika programu Absolvent má vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, pozná základné psychologické podmienky výchovy a vzdelávania, je schopný sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach svojho odboru a príbuzných odborov a kooperovať ako člen pracovného tímu, spolupracovať s rodičmi a inými členmi komunity, v ktorej žije a pracuje, s inými odborníkmi v rôznych profesiách spolutvoriacich široký rámec edukačnej reality. Absolvent  je zorientovaný v odbore anglický jazyk a literatúra, najmä v jeho lingvistickej oblasti a má osvojenú informačnú gramotnosť, pozná a chápe pojmový aparát lingvistiky, literárnej vedy a metodiky anglického jazyka, pozná, aplikuje a klasifikuje vedomosti o všetkých rovinách anglického jazyka – fonetickej a fonologickej, morfologickej, syntaktickej, lexikálnej, štylistickej, klasifikuje a hodnotí poznatky o cudzojazyčných reáliách anglicky hovoriacich krajín. Absolvent je schopný metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy, ako aj navrhovať a realizovať špecifické programy pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania a komunikovať svoje pedagogické poznanie na úrovni príslušnej komunity.
Uplatnenie absolventov Absolvent štúdia je schopný uplatniť sa ako asistent učiteľa na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania. Odborná a metodická profilácia je kvalifikáciou na edukačnú činnosť v inštitúciách a zariadeniach voľnočasovej edukácie. Absolvent sa uplatní  ako pedagogický pracovník, resp. vedúci záujmových krúžkov, v  školských kluboch  v mimoškolskej aktivite na úrovniach slovenského školského systému, t.j. v predškolskej a elementárnej edukácii, ako aj v nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania, kde sa vyžaduje aj ovládanie anglického jazyka, ako lektor záujmovej a osvetovej činnosti dospelých zameranej na výučbu anglického jazyka, ako pracovník štátnej správy pre príslušnú oblasť.
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský / anglický

»Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry

Magisterský študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 2 roky
Osoba zodpovedná za ŠP prof. PaedDr. Zdena Kráľová, PhD.
Získaný titul magister (Mgr.)
Nadväzujúce programy  doktorandský študijný program Didaktika anglického jazyka a literatúry
Pracovisko Katedra anglického jazyka a kultúry
Charakteristika programu Absolvent  má hlboké teoretické vedomosti o zásadných faktoroch a procesoch socializácie a výchovy, o kultúrnych súvislostiach antropogenézy a jej psychologických interpretáciách. Ovláda obsahy všeobecného vzdelávania a obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely. Získal primerané poznatky z oblasti organizácie a riadenia vzdelávania, ako aj metód výskumu a vývoja v oblasti pedagogiky.
Absolvent má hlboké teoretické vedomosti o súčasných modeloch kognitívnej socializácie a vzdelávania človeka, na základe čoho samostatne projektuje a realizuje výučbu anglického jazyka na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania a tiež na úrovni elementárneho a predškolského vzdelávania, dokáže adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy, je schopný účelne podporovať rozvoj informačnej gramotnosti žiakov, analyzovať a posudzovať alternatívne programy sekundárneho vzdelávania a vie efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity. Absolvent ovláda tvorbu metodických textov so širšou aplikovateľnosťou, e-learning a právne, ekonomické a etické aspekty práce vo svojej oblasti.
Uplatnenie absolventov Absolvent je spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho špecializácii. Absolvent je spôsobilý vykonávať profesie ako napríklad:  učiteľ anglického jazyka na úrovni elementárneho vzdelávania, učiteľ anglického jazyka na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania, lektor anglického jazyka v centrách voľného času a iných mimoškolských zariadeniach, lektor anglického jazyka v inštitúciách vzdelávania dospelých, metodik pre výučbu anglického jazyka predmetových skupín, špecializovaný pracovník štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania pre všetky stupne a typy škôl.
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský / anglický

»Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry

Magisterský študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia externá
Dĺžka štúdia podľa zákona (2 roky)
Osoba zodpovedná za ŠP prof. PaedDr. Zdena Kráľová, PhD.
Získaný titul magister (Mgr.)
Nadväzujúce programy  doktorandský študijný program Didaktika anglického jazyka a literatúry
Pracovisko Katedra anglického jazyka a kultúry
Charakteristika programu Absolvent  má hlboké teoretické vedomosti o zásadných faktoroch a procesoch socializácie a výchovy, o kultúrnych súvislostiach antropogenézy a jej psychologických interpretáciách. Ovláda obsahy všeobecného vzdelávania a obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely. Získal primerané poznatky z oblasti organizácie a riadenia vzdelávania, ako aj metód výskumu a vývoja v oblasti pedagogiky.
Absolvent má hlboké teoretické vedomosti o súčasných modeloch kognitívnej socializácie a vzdelávania človeka, na základe čoho samostatne projektuje a realizuje výučbu anglického jazyka na úrovni nižšieho i vyššieho sekundárneho vzdelávania a tiež na úrovni elementárneho a predškolského vzdelávania, dokáže adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov, školskej triedy a typu školy, je schopný účelne podporovať rozvoj informačnej gramotnosti žiakov, analyzovať a posudzovať alternatívne programy sekundárneho vzdelávania a vie efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity. Absolvent ovláda tvorbu metodických textov so širšou aplikovateľnosťou, e-learning a právne, ekonomické a etické aspekty práce vo svojej oblasti.
Uplatnenie absolventov Absolvent je spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho špecializácii. Absolvent je spôsobilý vykonávať profesie ako napríklad:  učiteľ anglického jazyka na úrovni elementárneho vzdelávania, učiteľ anglického jazyka na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania, lektor anglického jazyka v centrách voľného času a iných mimoškolských zariadeniach, lektor anglického jazyka v inštitúciách vzdelávania dospelých, metodik pre výučbu anglického jazyka predmetových skupín, špecializovaný pracovník štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania pre všetky stupne a typy škôl.
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský / anglický

»Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii)

Bakalársky študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 3 roky
Garant prof. PaedDr. Zdena Kráľová, PhD.
Získaný titul bakalár (Bc.)
Nadväzujúce programy  magisterský študijný program Učiteľstvo anglického jazyka a literatúry (v kombinácii)
Pracovisko Katedra anglického jazyka a kultúry
Charakteristika programu Absolvent pozná a chápe koncept socializačného a výchovného procesu v širších sociálno vedných súvislostiach,  ovláda psychologickú interpretáciu vývinu a výchovy detí, pozná princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia pre deti príslušných vekových kategórií, pozná aktuálnu školskú legislatívu a v jej zmysle realizuje edukačnú činnosť. Absolvent je spôsobilý metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy, ako aj navrhovať a realizovať špecifické programy pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania.
Obsah štúdia je orientovaný tak, aby absolvent získal vedomosti a zručnosti v oblasti pedagogicko - psychologického a sociálneho aspektu edukácie v odborno - vednom a metodickom rozmere študovanej kombinácie predmetov a schopnosti reflexie teoretickej bázy do edukačnej reality.
Uplatnenie absolventov Absolvent štúdia programov učiteľského vzdelávania je schopný uplatniť sa ako asistent učiteľov na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania. Odborná a metodická profilácia je kvalifikáciou na edukačnú činnosť v inštitúciách a zariadeniach voľnočasovej edukácie.
Odporúčaný študijný plán Sprievodca štúdiom
Jazyk výučby slovenský / anglický

»Učiteľstvo hudobného umenia

Bakalársky študijný program
Študijný odbor Učiteľstvo a pedagogické vedy
Forma štúdia denná
Dĺžka štúdia 3 roky
Osoba zodpovedná za ŠP prof. PhDr. Pavol Smolík, ArtD.
Získaný titul bakalár (Bc.)
Nadväzujúce programy  magisterský študijný program Učiteľstvo hudobného umenia
Pracovisko Katedra hudby
Charakteristika programu Absolvent štúdia ovláda podstatné pojmy z hudobno-teoretických a hudobno-historických disciplín  a nadobudol adekvátne hudobné  zručnosti v hre na zvolenom hudobnom nástroji/v speve, v dirigovaní a vedení speváckeho zboru.
Absolvent má vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, pozná základné psychologické podmienky výchovy a vzdelávania, má všeobecný teoretický rozhľad a súčasne chápe širšie súvislosti umeleckého vzdelávania a výchovy, pozná a vie aplikovať pedagogické a didaktické programy príslušných výchovných inštitúcií. Taktiež pozná organizačné zázemie príslušných výchovných zariadení. Je schopný sledovať nové poznatky v rozvíjajúcich sa disciplínach svojho odboru a príbuzných odboroch.
Uplatnenie absolventov Absolvent študijného programu je spôsobilý vykonávať profesiu pomocného učiteľa, resp. asistenta učiteľa na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania. Odborná a metodická profilácia je kvalifikáciou na edukačnú činnosť v inštitúciách a zariadeniach voľnočasovej edukácie. Je spôsobilý vykonávať profesiu vedúceho detských hudobných súborov, asistenta zbormajstra, prípadne korepetítora, animátora (lektora voľného času) v Centrách voľného času, školských kluboch a pod., pracovníka štátnej a verejnej správy pre príslušnú oblasť.
Odporúčaný študijný plán AIS
Jazyk výučby slovenský