LESPED

LES AKO UČEBŇA

Katedra pedagogiky PF UKF v Nitre zorganizovala workshop Les ako učebňa, ktorý  bol súčasťou výskumnej úlohy projektu APVV 18-0484 Lesná pedagogika a výchova k trvalo udržateľnému rozvoju v predprimárnej a primárnej edukácii. Určený bol cvičným učiteľkám/učiteľom materských a základných škôl a študentkám programu Predškolská a elementárna pedagogika. Katedra pedagogiky ho organizovala v spolupráci s Univerzitnou knižnicou UKF v Nitre. Aj tentokrát sa ukázala spolupráca Univerzitnej knižnice a Katedry pedagogiky v oblasti práce s detskou knihou a metódach nadobúdania (pred)čitateľskej gramotnosti detí/žiakov ako efektívna a úspešná. Študentky a pani učiteľky si vyskúšali interaktívnymi technikami rolových hier a prístupom tvorivej dramatiky možnosti porozumenia dieťaťu/žiakovi pri jeho vnímaní a objavovaní okolitej skutočnosti prostredníctvom literárneho textu. Okrem odbornej časti mali možnosť si na sebe vyskúšať viaceré techniky a metódy, pričom účastníci v nich vychádzali z literárneho textu, ktorého hlavným motívom boli pojmy, ktoré súvisia s poznávaním prostredia lesa.

Ďalšie podrobnosti na: https://tyzdenvedy.sk

 

UČITEĽ A UDRŽATEĽNOSŤ

Ďalší workshop Učiteľ a udržateľnosť, ktorý zorganizovala a viedla PaedDr. Simona Borisová, PhD., poskytol študentom Učiteľstva pre primárne vzdelávanie priestor pre zamyslenie sa nad úlohou učiteľa, ktorý je denne pre žiaka vzorom. V úvode prostredníctvom interaktívnej aplikácie Menti účastníci uvádzali, čo pre nich znamená trvalá udržateľnosť a aké sú ich postoje k trvalo udržateľnému životu. Oboznámili sa s knihou pre mladší školský vek Co s odpadem, pričom uvádzali tipy, ktoré môžeme zaradiť do nášho života: obmedziť vytváranie odpadu, kupovať to, čo naozaj potrebujeme, kupovať kvalitu, prihliadať na životnosť materiálov, "posvietiť" si na predajcov a značky, recyklovať (aj elektroniku, nábytok, oblečenie, baterky a pod.), ale aj spoznať, kedy sme manipulovaní obchodníkmi. Vo filozofickej diskusii sa zaoberali otázkou, či by ľuďom (spoločnosti, skupinám, jednotlivcovi) malo záležať na budúcich generáciách. Následne si vyskúšali aktivity využiteľné v praxi. Závery diskusie ukázali, že učiteľ inšpiruje iných nie iba múdrosťou svojich slov, ale predovšetkým múdrymi činmi. Workshop bol súčasťou riešenej výskumnej úlohy, ktorá je podporená APVV 18-0484 Lesná pedagogika a výchova k trvalo udržateľnému rozvoju v predprimárnej a primárnej edukácii.

Ďalšie podrobnosti na:

https://www.ukf.sk