Interaktívna prednáška o súčasných výzvach edukačnej praxe
Jednou z najdôležitejších výziev súčasnej edukačnej praxe je prepojenie vysokoškolskej prípravy učiteľov so školskou praxou. Jednou z možností takéhoto prepojenia je participácia na interaktívnej prednáške spojenej s workshopom, ktorá je zameraná na získavanie učiteľských kompetencií budúcich učiteľov. Katedra výtvarnej tvorby a výchovy (ďalej KVTV) PF UKF v Nitre v súčasnosti rieši projekt KEGA Inovácia vysokoškolskej prípravy učiteľov výtvarného umenia v prepojení na potreby spoločnosti 21. storočia, projekt č. 020UKF-4/2024 (zodp. riešiteľ doc. PhDr. Adriana Récka, PhD., univ. prof.), ktorého hlavným cieľom je inovovať obsah vzdelávania vysokoškolskej prípravy budúcich učiteľov výtvarného umenia v súlade s aktuálnymi výzvami a potrebami edukačnej praxe v kontexte potrieb spoločnosti 21. storočia v širokom spektre determinantov.
Dňa 11. novembra 2025 sa v rámci Študentských dní nitrianskych univerzít a Týždňa vedy a techniky na UKF v Nitre uskutočnila v priestoroch KVTV PF UKF interaktívna prednáška s workshopom pre budúcich učiteľov výtvarnej výchovy s názvom Realita a súčasné výzvy edukačnej praxe II., s cieľom rozvíjať ich učiteľské kompetencie. Zúčastnilo sa jej 14 študentiek z 1. ročníka bakalárskych a 1. ročníka magisterských študijných programov učiteľstvo výtvarného umenia a výtvarná edukácia.
Cieľom podujatia bolo interaktívnou formou pomocou hier a iných aktivít rozvíjať kritické myslenie a schopnosť tvorivo riešiť problémy, ktoré sú jednými z kľúčových kompetencií učiteľa. Prednáška a workshop reflektovali skúsenosti odborníka z praxe stredoškolského vzdelávania Mgr. Patrika Šopora, absolventa študijného programu Učiteľstvo výtvarného umenia v kombinácii s telesnou výchovou, ktorý je aktuálne učiteľom na Súkromnej škole umeleckého priemyslu v Nitre, sídliacej na Samovej ulici 14 v Nitre. Vyučuje telesnú výchovu (1. - 4. ročník) a v aktuálnom školskom roku Počítačovú grafiku (2. ročník). V predchádzajúcich rokoch učil predmety Navrhovanie (2. a 3. ročník), Výtvarná príprava (1. ročník), Kresba (1. ročník) a Prax (3. ročník). Mgr. Patrik Šopor je zároveň vedúci predmetovej komisie pre praktické odborné predmety.
Interaktívna prednáška bola vedená formou diskusie, ktorá sa odvíjala od podnetov lektora. V úvode predstavil seba, zdôvodnil svoje rozhodnutie stať sa učiteľom a opísal svoje štúdium na UKF v Nitre. V súvislosti s prípravou do školskej praxe vyzdvihol, na čo ho škola pripravila a na čo ho pripraviť nemohla, keďže niektoré poznatky a zručnosti sa dajú získať len skúsenosťou. Porozprával, aké prípady rieši v škole, ako motivuje žiakov, ako sa učitelia musia prispôsobiť dobe a naopak čo sa v školstve nemení. Poukázal na konkrétne prípady, ako sa riešia zadania na jednotlivých predmetoch a aké sú výsledky. Počas celej prednášky mali študenti priestor na otázky, z ktorých väčšinu okamžite zodpovedal. Otázky, ktoré vyžadovali obsiahlejšiu odpoveď, zodpovedal v záverečnej diskusii. Zaujímavé bolo to, že študenti mali sami prísť na to, aký cieľ majú konkrétne aktivity. V prednáškovej časti lektora zazneli slová: klíma v triede, diskusia, pozitívne emócie, spoznávanie druhých, urobenie dojmu na ostatných, zaujatie žiakov, žiak, prax, .... V duchu analógie s futbalom "kopačky nerobia futbalistu", študenti na aktivity potrebovali len papier a ceruzku, pretože podľa lektora „nie je dôležité čím ale čo kreslím, ide o moje nápady, myšlienkové pochody“.
V ďalšej časti sa lektor prezentoval ako učiteľ a predviedol úvodnú časť hodiny praktickej disciplíny na základnej alebo strednej umelecko-priemyselnej škole. V nej objasnil tému hodiny a motiváciu a pripojil krátky brainstorming k danej téme. Následne vysvetlil, ako by sme ďalej pracovali so žiakmi na hodine.
Prednáška bola pre budúcich učiteľov výtvarnej výchovy príležitosťou reflektovať svoju vysokoškolskú prípravu, pripomenúť si vlastnú motiváciu výberu učiteľského povolania, a zažiť časť hodiny vedenej skúseným učiteľom.
Text: PaedDr. Janka Satková, PhD., univ. doc., PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy
Foto: doc. PhDr. Adriana Récka, PhD., univ. prof., PF – Katedra výtvarnej tvorby a výchovy












