Všetky články
»Špeciálna pedagogika, sociálna pedagogika a manažment vzdelávania
Bakalársky študijný program | |
Študijný odbor | Učiteľstvo a pedagogické vedy |
Forma štúdia | denná |
Dĺžka štúdia | 2 roky |
Osoba zodpovedná za ŠP | Prof. PaedDr. Jana Duchovičová, PhD. |
Získaný titul | magister (Mgr.) |
Nadväzujúce programy | doktorandský študijný program Pedagogika |
Pracovisko | Katedra pedagogiky |
Charakteristika programu |
Absolvent disponuje rozvinutým poznaním odboru, ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy pedagogických vied a manažmentu vzdelávania s dôrazom na oblasť špeciálnej a sociálnej pedagogiky. Disponuje obsiahlym špeciálopedagogickým, sociálnopedagogickým a psychologickým poznaním intaktných žiakov, žiakov so špeciálnymi výchovnými a vzdelávacími potrebami, žiakov s rizikovým vývinom, rizikovým správaním, ohrozených sociálno-patologickými javmi a zo sociálne znevýhodneného prostredia a poznaním spôsobov ich učenia sa. Disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o vývinových procesoch jednotlivcov, ich pozitívnej celoživotnej stimulácii a o špeciálnopedagogických a sociálnopedagogických intervenciách v inštitucionálnych podmienkach. Disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi zo zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu a z toho vyplývajúcich charakteristík špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb. Disponuje kompetenciami v oblasti sociálnopedagogickej a špeciálnopedagogickej primárnej, sekundárnej a terciárnej prevencie, poradenstva, intervencie, korekcie, terapie a rehabilitácie potrebnými pre výkon pracovných činností špeciálneho pedagóga a sociálneho pedagóga. Disponuje kompetenciami v oblasti plánovania, projektovania, realizovania a hodnotenia výchovno-vzdelávacieho procesu intaktného žiaka a plánovania, projektovania a realizovania špeciálno-pedagogickej intervencie a korekcie u žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v škole a v čase mimo vyučovania pre výkon pracovných činností školského špeciálneho pedagóga a vychovávateľa v inkluzívnych podmienkach. Je spôsobilý formulovať adekvátne diagnostické, pedagogické a odborné závery, odporúčania a usmernenia, efektívne kooperovať s rodičmi, sociálnym prostredím a ďalšími odborníkmi. Zohľadňuje individuálnu situáciu detí/žiakov a navrhuje a realizuje optimálne rozvojové opatrenia s cieľom pozitívne modifikovať učenie, osobnostný vývin a správanie jednotlivca či cieľovej skupiny. Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania. Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu svojej profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Dodržiava princípy profesijnej etiky. Absolvent programu zároveň získal kompetencie v oblasti projektového manažmentu a manažmentu vzdelávania, plánovania, strategického riadenia, efektívnej organizácie práce a evalvácie v školách a školských zariadeniach a ďalších zariadeniach zameraných na vzdelávanie, získal kompetencie v oblasti personálneho manažmentu, a manažmentu ľudských zdrojov, súčasných trendov vedenia ľudí a marketingových stratégií pre výkon riadiacej pozície v oblasti vzdelávania. |
Uplatnenie absolventov |
|
Odporúčaný študijný plán | AIS |
Jazyk výučby | slovenský |