Všetky články
»Špecialna pedagogika a pedagogika osôb s poruchami učenia
Bakalársky študijný program | |
Študijný odbor | Učiteľstvo a pedagogické vedy |
Forma štúdia | denná |
Dĺžka štúdia | 3 roky |
Garant | doc. PaedDr. Erik Žovinec, PhD. |
Získaný titul | bakalár (Bc.) |
Nadväzujúce programy | - |
Pracovisko | Katedra pedagogiky |
Charakteristika programu | Absolvent má prehľad o základných špeciálnopedagogických disciplínach, ovláda odbornú terminológiu a rozumie systému starostlivosti o osoby so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Má vedomosti o využití týchto poznatkov pri analýze špeciálnopedagogických a pedagogických problémov, má poznatky o jednotlivých poruchách učenia a možnostiach ich ovplyvňovania a odstraňovania, o vývinových obdobiach, vývinových poruchách, postihnutiach a poruchách osobnosti. Nadobudol základné vedomosti o výchove, vyučovaní, špeciálnej edukácii, reedukácii a poradenstve. Osvojil si základné princípy tvorby špeciálnopedagogických diagnostických a intervenčných metodík. Absolvent ovláda a rozumie spôsobom osvojovania si gramotnosti v ranom a počiatočnom období škoľovania a pozná vzdelávacie štandardy a kurikulum špeciálnych aj bežných škôl podľa jednotlivých stupňov vzdelávania. |
Uplatnenie absolventov | Uplatnenie absolventov je reálne v rezorte školstva, ale aj v rezorte práce a sociálnych vecí a rodiny, resp. v rezorte zdravotníctva. Absolvent môže nadobudnuté kompetencie uplatniť vo svojej praktickej činnosti učiteľa v špeciálnych materských školách i v bežných materských školách s integrovanými deťmi vyžadujúcimi špeciálnopedagogickú starostlivosť. Môže sa uplatniť v školách a školských zariadeniach pri nemocniciach, ozdravovniach a liečebniach. Vo všeobecnosti ide o tie pracovné pozície, kde sa ako kvalifikačný predpoklad vyžaduje absolvovanie bakalárskeho stupňa vysokoškolského štúdia v odbore špeciálna pedagogika, najmä asistent učiteľa, vychovávateľ, učiteľka materskej školy (učiteľka pre preprimárne vzdelávanie) vo vzťahu k inštitúciám poskytujúcim výchovnú, vzdelávaciu, sociálnu alebo komplexnú starostlivosť pre postihnutých a narušených, resp. integrované (inkluzívne) formy edukácie. Konkretizácia pracovných pozícií závisí od aktuálnej rezortnej legislatívy. |
Odporúčaný študijný plán | AIS |
Jazyk výučby | slovenský |